Mediawijs

Vrijdagmiddag 22 april, half vier. De vakantie gaat beginnen! Ik ga ook echt proberen in ieder geval een paar dagen vakantie te nemen. Even weer eens lekker buiten in de natuur wandelen en een of twee dagen met de kinderen op pad. Ik kijk er naar uit.

Ik had een Mediawijze week. Dinsdag was ik metĀ Teun,Ā IvoĀ enĀ ChantalĀ in Someren voor een bijzondere ouderavond. Terwijl Teun in de theaterzaal van het heuse theater waar we stonden met de kinderen een workshop verzorgde, speelde ik met de ouders onze game. Via een interactieve presentatie kunnen ouders samen in gesprek over de vragen die in onze game zijn verwerkt.Ā 

Ā 

Ā 

Mooie gesprekken, ouders die verwonderd waren en aan het denken werden gezet. En ook eens aan het denken werden gezet over hun eigen mediagedrag ("Ik doe het zelf niet zoveel, maar mijn vrouw! De hele dag op die telefoon!!!") en het voorbeeld wat ze daarmee aan hun kinderen geven. Veelal zijn ouders zich daar niet eens van bewust, maar als jij de hele avond op je telefoon kijkt, wat verwacht je dan wat jouw kind(eren) gaan doen?

Een ander mooi mediawijs moment:

Op de school waar ik de afgelopen weken elke woensdag programmeerlessen mocht verzorgen, raak ik in gesprek met een van de leerlingen.Ā 

"JEETJE, heb je onder een steen geleefd of zo???"Ā 

De reden? Ik was niet bekend met Zoomerang.Ā 

"Nee, dat ken ik niet. Daarom vind ik het altijd fijn om met jullie te kletsen, de blijf ik een beetje bijā€¦ kun je me uitleggen wat het is?"Ā 

Nou, geloof me, dat kon ze wel. In geuren en kleuren, compleet met instructie en voorbeeld. Ik vertel dat ik ook Tiktok gebruik en ze wil vrienden worden. Dat vind ik goed, want op die manier blijf ik mooi weer op de hoogte van wat kinderen doen op dat platform.

"Hoe heet je dan op Tiktok?", vraagt ze me.

"Wacht even, nu zal ik jou iets leren!" Ik laat haar zien dat je ook met een QR-code iemand kunt toevoegen. "Superhandig!", vind ze.Ā Ā 

Ik zit in haar wereld en heb echt contact. Ik geniet van dit soort gesprekken en grijp ze ook altijd aan om ze wat mediawijze lessen mee te geven ("Weet je ook hoe je iemand blokkeert op Tiktok?" "Ja, duuuhhhhā€¦"). De vraag of zij Ć¼berhaupt op TikTok zou mogen bespreek ik niet met haar. Die verantwoordelijkheid ligt bij haar ouders.Ā 

Vanmorgen mocht ik in gesprek met middelbare scholieren over ā€œvervelende dingen onlineā€. Allemaal eerstejaars (brugpiepers), ik start met 1 Mavo/Havo, dan 1 VMBO Basis een VWO klas en we sluiten af met de Mavo/Kader klas. Heerlijk! De lessen zijn hetzelfde maar zo verschillend. Met de VWO groep gaat het al snel over algoritmes en de filter bubble. De gesprekken met 1 VMBO Basis zijn zo ā€œechtā€ en puur. Echte verbazing, verwondering, goede verhalen en inzichten. Geweldig.

Onze Erecode staat als een huis en maakt ze echt bewuster. Met een open en nieuwsgierige houding het gesprek aangaan levert je zo veel op.Ā 

De tip van de week wat mij betreft: ondersteun je kind op de weg van de online wereld, geef het goede voorbeeld en communiceer open, eerlijk en zonder oordeel. Ga het gesprek aan en verwonder jezelf! Doe dat eens in de meivakantie! Samen gamen, samen ook offline gaan, samen met (en zonder) media in balans. Meer mediawijze tips en achtergrondinformatie?Ā www.mediaproof.nl/voor-de-lol